Тема "Сплетіння муз в єдиному акорді: кольоромузика"

Пролунав дзвінок веселий.
Всі готові? Все готово?
Ми не відпочиваємо,
Ми працювати починаємо.
Пригадайте.
Пригадайте картини, на яких «звучить» музика. Які музиканти або музичні інструменти там зображено?
Пригадайте програмну музику, де звуки «малюють» певну картину, наприклад, музичний пейзаж або портрет.
Музика і живопис... Такі різні види мистецтва. Та ти вже переконався, що між ними є багато спільного. Свого часу видатний художник і скульптор Мікеланджело порівнював гарний живопис із красивою мелодією.
Деякі люди мають вроджену здатність «бачити» музику в кольорах. Таке явище називають кольоровим слухом. Такий слух мали композитори М. Римський-Корсаков, О. Мессіан, О. Скрябін, М.Чюрльоніс.
Саме Скрябін вперше в історії музики створив твір, у партитуру якого вписав рядок «світло» (Тисе) для «світлової клавіатури».
Згідно з авторським задумом і відповідно до назви «Прометей» або «Поема вогню» під час концерту простір концертного залу наповнювався різнокольоровим світлом. У такий спосіб митець хотів передати образ палаючого вогню.
За ескізами композитора його друг сконструював модель світлового апарату: дерев’яне коло з дванадцятьма різнокольоровими лампочками та кнопковою приставкою (сім лампочок розташовувалися в послідовності чергування кольорів спектру, інші п’ять забезпечували перехід від одного відтінку до іншого).
Новий напрям синтезу мистецтв дістав назву кольоромузика. Він активно розвивався завдяки технічним досягненням.
Послухайте: Олександр Скрябін. Прометей («Поема вогню») для фортепіано, органу, оркестру і хору, який співає без слів (фрагмент).
Скрябин."Прометей". Поэма огня. Оркестр Харьковской Филармонии (фрагменты).

Обработка видео...


Пригадайте грецький міф про Прометея.
Поясніть його благородну ідею дарування небесного вогню людям. Послухайте поему в різних інтерпретаціях, зокрема зі світловим супроводом. Як музика передає звуковий образ вогню? Чи стимулюють уяву світлові ефекти?
До портретної галереї. Мікалоюс Чюрльоніс
Мікалоюс Чюрльоніс (1875-1911) — литовський композитор і художник народився і провів дитинство у Друскінінкаї, де йото батько служив органістом.
Коли у нього проявилися здібності до музики, він був зарахований до музичної школи Михайла Огінського, який згодом запропонував Чюрльонісу вступити до Варшавського музичного інституту і забезпечив його стипендією.
Композитор навчався музики в Лейпцігській консерваторії, а живопису в художній школі та училищі у Варшаві. Після повернення на батьківщину писав і музику, і картини.
Лише за десять років творчої діяльності митець створив близько 400 музичних творів та понад 300 живописних картин, графічних робіт, зразків художньої фотографії.
У своїй творчості він оригінально використовував взаємодію музики й живопису. Картини художника — це ніби втілення форм музики в живописних образах, в особливому колориті, неповторній символіці. Недаремно його творчість називають «музичним живописом».
М. Чюрльоніс створив цілу галерею картин-сонат, втілюючи цю музичну форму в живописних композиціях на тему весни і літа, зірок і сонця, лісу, пірамід.
Послухайте: Мікалоюс Чюрльоніс. Сонати.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis : The Sea (1908)

Обработка видео...


Пригадайте, як будується форма сонати.
Порівняйте музичні та живописні сонати М. Чюрльоніса.
Поміркуйте над назвами творів.
Музика нерідко надихає живописців і скульпторів на створення портретів музикантів-виконавців, натюрмортів з музичних інструментів, картин з музичним назвами: прелюдія, соната, симфонія, ноктюрн, фуга тощо. У такий спосіб митці намагаються налаштувати глядача на певний образ МУЗИКИ.
І навпаки — мотиви просторових мистецтв проникають у музику: виникають звукові портрети, пейзажі, фортепіанні акварелі, етюди-картини або симфонічні ескізи й фрески.
Сьогодні кольоромузика завдяки технічним досягненням з успіхом використовується в оформленні дискотек, естрадних концертів, відеокліпів, фонтанів тощо.
Послухайте: «Фотограф, друзі, я». Музика і слова Анни Олєйнікової
Фотограф, друзі, я (+) з текстом, муз і сл Анни Олєйнікової

Обработка видео...


Розучуємо пісню «Фотограф, друзі, я». Музика і слова Анни Олєйнікової
Жвавого метелика зловлю у полі,
Тільки не руками і не у сачок,
Хай собі літає і радіє волі,
Бо не попаде нікому на гачок.
Я спіймаю горобця на гілці,
Так, що не помітить він і сам.
І не поселю його у клітці,
Це тому, що я, це тому, що я Фотограф, друзі я!
Приспів:
Я - фотограф, я - фотограф,
Чудовий світ вам покажу!
Об’єктивом, об’єктивом Застиглу мить я зображу,
Красивий світ вам покажу! Я - фотограф!
Речитатив:
Я тримаю свій фотоапарат,
Вірний друг мені він, наче брат.
Репортаж зніму або пейзаж,
Всі побачать, що світлини — просто клас!
Знаю я про натюрморти і пейзажі,
Передам і простір неба, і блакить,
І портрет сусідки-реготушки Даші
Ніби напишу я кольором за мить.
І кота сфотографую швидко,
Коли він застрибне на паркан,
До мистецтв хист я маю рідкий,
Це тому, що я, це тому, що я Фотограф, друзі я!
Виконуємо пісню «Фотограф, друзі, я». Музика і слова Анни Олєйнікової
Мистецька скарбничка
Кольоромузика (світломузика) - синтез мистецтв, поєднання художніх можливостей музики і живопису у створенні єдиного художнього образу; технічний вид мистецтва.
Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
Розкажіть, що нового ви дізналися про синтез мистецтв.
Розкажіть про явище кольоромузики, наведіть приклади його втілення у творчості митців.
Доберіть музику, якою можна озвучити твою улюблену картину. її краще сприймати для емоційної розрядки й відпочинку або для посилення життєвої енергії?
Самостійне дослідження, медіапошук.
Ідеєю синтезу мистецтв захоплювався український композитор Микола Леонтович. Працюючи вчителем в школі, він проводив уроки-концерти, де музика «Місячної сонати» Л. Бетховена виконувалася зі світлокольоровим супроводом (відтінки синьо-зеленого кольору демонструвалися на екрані). Послухайте цю сонату і з’ясуйте, які кольори виникають у вашій уяві.
Мистецький проект «Коли всі мистецтва разом» (з комп’ютерними презентаціями або мінівиставкою безпредметних композицій, створених у процесі візуалізації музики прелюдій, ноктюрнів, сонат тощо).
Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Уявіть жовтий і синій кольори. Який із них викликає відчуття тепла, а який — холоду?
А тепер уявіть звучання флейти і скрипки. У яких кольорах ви відчуваєте ці тембри?